Nya hedgefondtrenden och fondbolaget som utmanar storbankerna

Det fristående fondbolaget Lundmark & Co lanserar en hedgefond med lägst avgift och utmanar samtidigt storbankerna i genren modellbaserad terminshandel, den just nu starkast växande hedgefondtrenden i världen men samtidigt den minst utvecklade i Sverige.

Modellbaserad terminshandel, internationellt kallat Managed Futures, är den snabbast växande hedgefondstilen i världen. I USA och Storbritannien svarar genren för ca 20 % av respektive hedgefondmarknad och det totalt förvaltade kapitalet i världen motsvarar 2 160 miljarder kronor fördelat på 1166 fonder. Motsvarande belopp i Sverige är hos de två nuvarande svenska aktörerna Nordea och SEB totalt sett knappt 16 miljarder kronor. (Källa: Barclay Alternative Investment Database, Morningstar hedgefonder-modellbaserad-terminshandel, SEB).

Nu lanserar det fristående och personalägda Lundmark Fonder en hedgefond inom denna stil.

Fondens placeringar kommer att ske i tillgångsslagen aktier, räntor, valutor och råvaror. Modellen har visat sig kunna gå upp fast marknaderna går ned, något en vanlig aktiefond aldrig kan göra. Fonden strävar inte efter att följa något index utan är absolutavkastande det vill säga försöker att öka kundernas förmögenhet oavsett marknadsutveckling.

Eric Lundströmmed mer än 25 års branscherfarenhet bl. a. som chefanalytiker för fondanalys på Skandia har skapat modellen som ligger till grund för förvaltningen av fonden. Modellen har använts i bolagsform och där givit en avkastning på 278 % de senaste fem åren med positiv avkastning varje enskilt år.

- ”Vi har under åren sökt efter en fond som både kan skydda kapitalet i turbulenta tider men även ge bra avkastning i såväl upp som nedgångar.  Vi är nu övertygade om att vi har hittat just den produkten och därför lanserar vi hedgefonden Aktiv Trend. Jag är glad att Eric kommer in både som partner och som förvaltare av sin skapelse.”, säger Håkan Lundmark , vd.

Fonden är mycket kundvänlig eftersom den har den lägsta avgiften i sin grupp, den har daglig handel, inget lägsta sparbelopp och den kommer öppet att redovisa samtliga sina innehav på fondbolagets hemsida. Förvaltarna sparar själva i fonden och får bara ersättning om fonden ger positiv avkastning. Detta är en garanti för att man alltid agerar för fondandelsägarnas bästa.

Fonden har fått ett startkapital på 50 MSEK från två stiftelser. Målet är att nå en så stor volym att den fasta avgiften kan sänkas. Bolagets filosofi är att den fasta avgiften bara skall täcka fondens fasta kostnader exklusive löner.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Håkan Lundmark, VD, tel 08 – 21 44 36, hlundmark@lundmarkfonder.se

Eric Lundström, ansvarig förvaltare, tel  08 – 21 44 35, elundstrom@lundmarkfonder.se

Detta pressmeddelande finns även på vår hemsida: www.lundmarkfonder.se

Lundmark & Co Fondförvaltning AB är ett svenskt fondbolag grundat 2006. Fondbolaget bedriver förvaltning av värdepappersfonderna Aktiv Europa och Aktiv Världen och har ca 800 Mkr under förvaltning. Kunderna består av privatpersoner och mindre institutioner. Fonderna finns i PPM.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kontaktuppgifter:

Lundmark & Co Fondförvaltning